Marketing Tech Monitor 2025
Management Summary (English)
In the coming years, we will continue to experience “Moore’s Law on steroids”. Speed will outpace strategy as the decisive factor in the age of AI. Traditional, time-stable competitive advantages are rapidly eroding.
Inspired by Peters and Waterman’s In Search of Excellence, the Marketing Tech Monitor 2025 aims to offer orientation in this shifting landscape. Not just by observing trends, but by providing practical guidance.
What sets this report apart:
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Actionable recommendations rather than a mere listing of tools and trends
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Perspective from within marketing, sales, and service departments
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Depth over surface with clear, data-driven content instead of generic “pitch talk”
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Concept clarity, including accessible explanations of complex topics like AI
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Real-world case studies from a diverse range of industries
This 25-page Management Summary offers a first glimpse into the full study and the challenges and opportunities it explores.
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Wer dahinter steckt
Die Autoren
des Marketing Tech Monitor 2025

Dr. Ralf Strauß
Dr. Ralf Strauß ist Managing Partner der MarketingTechLab GmbH, der Customer Excellence GmbH, der CMO Academy GmbH, Initiator der CMO Community und Digital CMO Community, Chairman of the Board European Marketing Confederation (EMC) und ehemaliger Präsident des Deutschen Marketing Verbands (DMV). Zuvor war er Senior Vice President Digitalisierung Marketing & Vertrieb im Volkswagen-Konzern, globaler Leiter Produktmanagement CRM Marketing sowie CMO und Leiter der Unternehmensentwicklung der SAP in Deutschland & Zentraleuropa.
Wir sind für sie da
Unsere Expertinnen und Experten
Dr. Ralf Strauß
„KI und eine Vielzahl an Anwendungen im Bereich MarTech und SalesTech werden die Zukunft der Data-Driven Customer Interaction prägen.“ Dr. Ralf Strauß ist Chairman CMO Community, Chairman Digital CMO Community, Chairman of the Board der European Marketing Confederation (EMC), ehem. Präsident des Deutschen Marketing Verbands und Managing Partner Customer Excellence GmbH.

Mareike Milde
Als COO der Marketing Tech Lab GmbH verantwortet Mareike Milde das Partner- und Sponsoringgeschäft. Ebenfalls betreut sie den Aufbau der Digital CMO Community, dies umfasst die strategische und inhaltliche Weiterentwicklung des Netzwerks sowie die Betreuung und Akquise von Mitgliedern.